Eettisempi vaihtoehto hakusessa

Kosmetiikkatrendit vuonna 2018

Uusimpana ja tämän hetken suositumpana kosmetiikkatrendinä on pidetty ihonhoitotuotteiden ja ihonhoidon merkityksen kasvamista. Trendi tuli laajalti esille vuonna 2017 ja jatkaa nousuaan myös tänä vuonna, syynä erityisesti hyvinvoinnin merkityksen lisääntyessä kuluttajan arvoissa. Lisäksi ihonhoidon ja siihen liittyvän trendin merkityksen kasvamiseen on povattu uusien kiinnostavien kansainvälisten kosmetiikkamerkkien valloittassa kotimaidensa ulkopuolella myös globaaleja markkinoita ja tarjotessa kuluttajalle, myös kokeneemmalle kosmetiikkaharrastalle ja -ammattilaiselle ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua täysin uudenlaisiin tuotteisiin ja niiden ennennäkemättömiin vaikutuksiin. Perinteisten ihonhoitotuotteiden lisäksi kosmeettisten valmisteiden rinnalle on ensimmäistä kertaa nousseet myös erilaiset ihonhoitoon tarkoitetut laitteet, joista monet on kuin lähes suoraan tehty vastaamaan kosmetologin vastaanotolla ainoastaan tyypillisesti käytettyihin elektronisiin laitteisiin. Tästä yhteenvetona voidaan sanoa, että modernin maailman lisääntyvä kiire ja tehokkuus on saanut kuluttajan kiinnostumaan kosmetologisten hoitojen ja ammattilaiskäyttöön suunnatusta kosmetiikasta eri tavalla ja kiinnostus näiden toteuttamiseksi kotikonstein kotiolosuhteissa on kasvamaan päin.

Erilaisia esimerkkejä vuoden 2018 kosmetiikkatrendeistä ovat peel off-tyyppiset naamiot, joiden teho perustuu näppärään levitä, anna vaikuttaa ja repäise varovasti irti-metodiin. Ei sotkuisutta jne. aikaa vievää siivoamista vaan naamion saa levitettyä vaikuttamaan käden käänteessä lyhyessä ajassa. Kuluttaja osaakin vaatia nykypäivänä kosmetiikaltaansa tehokkuuden lisäksi myös vaivattomuutta ja aikaa säästäviä valintoja. Tämäkin on osasyynä erilaisten apuvälineiden yleistymisessä.

Vuonna 2018 luonnonmukainen kosmetiikka jatkaa myös voittokulkuaan ja eläinkokeettoman kosmetiikan rinnalle on noussut vahvaksi kilpailijaksi vegaaninen eli täysin eläinperäisistä ainesosista vapaa kosmetiikka. Eettisten arvojen ja huolesta eläinten olosuhteisiin heijastuessa kuluttajan toiveisiin on kosmetiikkabisnes pyrkinyt parhaansa mukaan vastaamaan tuomaan markkinoille aina vaan enemmän uusia vegaanisia kosmetiikkamerkkejä. Kuluttajan tietoisuus vegaanisen kosmetiikan sertifikaateista on myös lisääntymään päin ja enää kuluttajaa ei välttämättä saakkaan vakuutettua tuotteen eettisyydestä pelkästään ilmoittamalla kosmetiikkapakkauksiin tarkat tuoteselosteet: kuluttaja on kiinnostunut sertifikaattien alkuperästä, sertifikaatin saamisen kriteereistä ja niiden pienimmistäkin yksityiskohdista sekä ottamaan selvää myös itse sertifikaatin aitoudesta tarvittaessa. Kosmetiikan markkinoijalle, maahantuojalle ja valmistajalle tämä tietää tiedon jakamisen vastuun ja haasteen lisäksi oivaa mahdollisuutta luoda itselleen näkyvyyttä varsinkin nuorten, valveutuneen sukupolven silmissä olemalla aktiivinen vastaamaan kuluttajien tiedusteluihin ja tekemään itsekin selvityksiä tuotteidensa tarkemmista faktoista.

Vegaanisen kosmetiikan ohella toki eläinkokeeton ja ympäristöystävällisesti pakatun kosmetiikan arvo pysyy ennallaan ja vegaanisen kosmetiikan vastapainoksi trendinä on toisaalta edelleen myös eläinperäisiä ainesosia sisältävät kosmeettiset valmisteet. Tällöinkin kulutaja tahtoo jäljittää ja olla tietoinen tuotteidensa raaka-aineiden jäljitettävyydestä ja turvallisuudesta. Eläinperäisistä ainesosista suosituimpia ovat vuonna 2018 myös elintarviketeollisuudessa käytetyt ainesosat, kuten kananmunan valkuainen shampoossa hiusten volyymin lisäämiseksi, erilaiset maitotuotevalmisteita hyödyntävät kasvo-ja vartalonhoitotuotteet, hunaja niin ihonhoito-kuin värikosmetiikassa sekä luonnolliset pigmentit värikosmetiikassa, kuten huulipunissa ja luomiväreissä. Elintarviketeollisuudessakin käytettyjen raaka-aineiden suosioksi voidaan arvella niiden luoman luonnonmukaisuuden synnyttämää mielikuvaa ja tunnetta aineen olevan huomattavasti turvallisempi ja riskittömämpi käyttää, kun se ei ole synteettistä ja oudolla nimellä kutsuttavaa.

ashe